چکیده پایان نامه - دکتر مظاهری

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

عنوان:

 

طراحی و پیاده سازی یک سامانه نوبت دهی برای کلینیک های بخش خصوصی و ارزیابی آن


             

چكيده 

 

مقدمه: سیستم های نوبت دهی آنلاین در پاسخ به موانع و مشکلات مربوط به سیستم های نوبت دهی سنتی طراحی شده اند. در ایران، بسیاری از کلینیک های سرپایی و همچنین جمعیت مورد مطالعه ما از مدت زمان انتظار طولانی بیماران و نرخ بالای عدم حضور آنان به دلیل عدم استفاده از سیستم های نوبت دهی آنلاین رنج می برند. در این مطالعه، تاثیر یک سیستم نوبت دهی آنلاین با مقایسه شاخص های ارزیابی سیستم های نوبت دهی قبل و بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت.

 

روش ­كار: این مطالعه قبل و بعد به صورت پایلوت در ده کلینیک سرپایی با تخصص های مختلف انجام شد. پنج کلینیک به عنوان گروه مداخله و پنج کلینیک به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. چک لیستی برای ارزیابی شاخص های سیستم های نوبت دهی طراحی شد. این چک لیست ها توسط منشی های کلینیک ها به عنوان ارزیاب از اول اردیبهشت ماه 1396 تا اول مردادماه 1396 به مدت سه ماه در مرحله قبل از پیاده سازی و از اول مهر ماه 1396 تا اول دی ماه 1396 به مدت سه ماه در مرحله بعد از پیاده سازی به صورت دستی تکمیل گردید. اطلاعات مربوط به همه بیماران مراجعه کننده به کلینیک ها در این شش ماه در چک لیست ها وارد شد. شاخص های ارزیابی قبل و بعد از اجرای سامانه نوبت دهی آنلاین مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس نتایج حاصل از بررسی شاخص های ارزیابی قبل و بعد از پیاده سازی سامانه نوبت دهی مورد مقایسه قرار گرفت تا میزان اثرگذاری این سامانه ارزیابی شود.

 

نتايج: در مجموع 470 چک لیست حاوی اطلاعات 9034 بیمار در مرحله قبل از پیاده سازی و 460 چک لیست حاوی اطلاعات 9130 بیمار در مرحله بعد از پیاده سازی تکمیل شدند. تاثیر مثبت معناداری بر روی بهبود میانگین سه شاخص زمان انتظار بیمار (38.2 دقیقه قبل از مداخله در برابر 23.8 دقیقه بعد از مداخله)، نرخ عدم حضور (25% قبل از مداخله در برابر 11% بعد از مداخله) و وقت شناسی پزشک (30- دقیقه قبل از مداخله در برابر 14.2- دقیقه بعد از مداخله) وجود داشت.

 

نتيجه ‌گيري: استفاده از یک سامانه نوبت دهی آنلاین در بهبود چندین شاخص ارزیابی در جمعیت هدف ما موفقیت آمیز بود و منجر به ادامه استفاده از آن در کلینیک های گروه مداخله گردید. همچنین شناسایی تمام ذینفعان سیستم نوبت دهی و تامین منافع همه آنان به همراه آموزش دقیق و مداوم آن ها یکی از نکات کلیدی برای موفقیت سیستم بود. علاوه بر این، انجام ارزیابی کاربردپذیری سیستم نوبت دهی با هدف رفع مشکلات مربوط به رابط کاربری در مقبولیت این سیستم تاثیرگذار بود.

 

كلمات كليدي: سامانه نوبت دهی آنلاین، شاخص های ارزیابی، کلینیک های سرپایی، زمان انتظار بیمار، نرخ عدم حضور

 

 

 

 



 


 

 

Please publish modules in offcanvas position.