گروه انفورماتیک پزشکی

لوگو گروه

مطالب آموزشی کارآفرینی و اشتغال

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

  ۹ اشتباهی که ممکن است شما هم مرتکب شويد.

در چهار قدم، سرگرمی‌تان را به کسب و کاری پربازده تبدیل کنید

کاری که هر فرد #کارآفرین انجام می‌دهد، معادل کار سه کارمند معمولی است!

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 ۹ اشتباهی که ممکن است شما هم مرتکب شويد.

🎯 #کارآفرینان و #مدیران، حتی اگر #موفق هم باشند، ممکن است گرفتار دام‌ها و اشتباهاتی شوند که بر #موفقیت آنان در آینده تأثیرگذار خواهد بود.

 

در اینجا به ۹ مورد از این دام‌ها و اشتباهات اشاره می‌شود:

 

🔹١- شروع با شرکای نامناسب

 

در خیلی از موارد، #کارآفرینان در انتخاب شریک اشتباه می‌کنند. صرف اینکه با کسی دوست هستید یا فردی اشتیاق شراکت با شما دارد نمی‌تواند ملاک درستی برای انتخاب شریک باشد.

برای انتخاب شریک باید وقت بیشتری صرف کنید و افراد مناسب را پیدا کنید.

 

🔹٢- جذب سرمایه فقط به خاطر اینکه می‌توانند

 

#شرکت‌هایی که با یک #کارآفرین #موفق راه اندازی می‌شوند با پیشنهادهای زیادی از سوی #سرمایه‌گذار ها روبرو می‌شوند. افزایش سرمایه وقتی یک شرکت به آن نیازی ندارد یکی از اشتباهات معمول #کارآفرینان است. این کار بر سهم خود #کارآفرین تأثیر می‌گذارد و علاوه بر آن، انباشت سرمایه‌ای به وجود می‌آورد که نمی‌دانند با آن چکار کنند و تمرکز شرکت را بر هم می‌زند.

 

🔹٣- جذب نیروی انسانی به خاطر شخصیت و شهرت فرد #کارآفرین

 

جذابیت همکاری با شرکتی که #مدیر آن فردی مشهور و #موفق است برای نیروی انسانی بالاست. اما گره زدن یک #شرکت به یک فرد خاص خطرناک است.

این باعث می‌شود افراد به دلایل اشتباه تمایل به استخدام در #شرکت داشته باشند. بهتر است وقتی افراد به #شرکت شما فکر می‌کنند به خاطر مسائلی که حل می‌کنید یا پاسخ می‌دهید باشد نه به خاطر افرادی که راه حل ها را ارائه می‌کنند.

 

🔹٤- استخدام نیروی انسانی که مناسب #شرکت نیستند

 

یکی از دام‌های معمول برای #کارآفرینان، استخدام یک فرد به خاطر فشار هیئت مدیره یا #سرمایه‌گذار یا به خاطر اعتبار خود فرد استخدام‎شونده است. معیار استخدام باید تناسب فرد با #شرکت باشد. آیا فرد برای نقش در نظر گرفته شده مناسب است؟ آیا با فرهنگ سازمانی #شرکت تناسب دارد؟ بعد از یک سال هنوز با #شرکت تناسب منطقی خواهد داشت؟

 

🔹٥- گیر کردن در گذشته

 

بعضی #مدیران فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند. آنان معتقدند از بهترین #فناوری استفاده می‌کنند، بهترین جهت را انتخاب کرده اند و به بهترین شکل #شرکت را سازماندهی کرده‌اند.

به عنوان بنیانگذار #شرکت، این افراد حرف آخر را می‌زنند و کارکنان اغلب خواسته‌های آنان را محقق می‌کنند. روش ها و مفاهیم همیشه در حال تغییر هستند و ضروری است که همواره به دنبال روش‌هایی برای بهبود و پذیرای اجرای آنها بود.

 

🔹٦- با خود صادق نبودن

 

خیلی از #کارآفرینان به اشتباه خود را متقاعد می‌کنند که همه چیز به خوبی پیش می‌رود. وانمود کردن به اینکه همه چیز و خوب و مثبت هست خیلی ساده‌تر از با خود صادق بودن است. بعد از صرف زمان نسبتاً زیاد برای #شرکت، سخت خواهد بود که تشخیص دهند جهت #شرکت در راستای مناسب نیست.

خوش‌بین بودن قطعاً خوب است اما برای #کارآفرینان شرایط کشنده‌ای است اگر نتوانند تشخیص دهند که #شرکت در جهت #موفقیت حرکت نمی‌کند.

 

🔹٧- بیش از حد سر خود را شلوغ کردن

 

وقتی می‌خواهید کارها به روش خاصی انجام شوند تفویض کار، خیلی دشوار خواهد بود. وقتی #شرکت بزرگ می‌شود کارآفرینانی که کارها را تفویض نمی‌کنند به مشکل بر می‌خورند؛ در هر کاری، به عنوان مثال کار با شبکه های اجتماعی، ایجاد وب سایت، صدور فاکتور و تصمیم برای هر استخدام. این #کارآفرینان کارکنان خوب را که نیازمند آزادی عمل هستند از دست می‌دهند.

در عوض، باید تمرکز اصلی آنان باید بر استخدام و نگهداشت بهترین افراد باشد و اجازه دهند که آنان #ایده ها و کارها را اجرا کنند.

 

🔹٨- دل نکندن از هزینه‌های هدر رفته و اصرار به ادامه شرایط فعلی

 

زمان و پول صرف #ایده، کار، پروژه یا نیروی انسانی شده است و حالا متوجه شده‌ایم که به دلایل مختلف، #اقتصادی یا سودمند نیست. باید تصمیم بگیریم که آن را رها کنیم اما این کار را نمی‌کنیم به این دلیل که هزینه زیادی برای آن کرده‌ایم.

با این رویکرد، علاوه بر اینکه دوباره برای چیز بی‌فایده‌ای هزینه می‌کنیم از پرداختن به #ایده های دیگر باز می‌مانیم.

 

🔹٩- شکست در ایجاد و حفظ تعادل بین کار و زندگی

 

بعضی #کارآفرینان فکر می‌کنند که کارشان مهمترین چیز در جهان است و بیشتر زمانشان صرف فکر کردن و فعالیت مربوط به کارشان می‌شود. ادامه این شرایط موجب کاهش توان و انرژی و در نتیجه کارایی و اثربخشی فرد خواهد شد.

  @sha_af

با #شعف مشعوف شوید.

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در چهار قدم، سرگرمی‌تان را به کسب و کاری پربازده تبدیل کنید

@sha_af

 

  1. به دنبال بازخوردهای صادقانه باشید.

شما برای قضاوت کارهای خودتان بهترین قاضی ممکن نخواهید بود؛ خانواده و دوستانتان نیز همین طور. به یک مشاور یا فردی حرفه ای نیاز دارید که صادقانه در مورد #کسب‌وکار شما اظهار نظر کند. قبل از این که کسب و کارتان پولساز شود، باید چشمگیر باشد. هر کسی می تواند دوربین داشته باشد، اما همه از نورپردازی و چارچوب بندی سر در نمی آورند. حتی برخی از بهترین عکاس ها نیز نمی توانند از برخی لحظات به خوبی عکس برداری کنند. قطعا هیچ کس دلش نمی خواهد معمولی باشد. رویاپردازی این گونه نیست. شما باید بدانید که رویایتان آنقدر خوب هست که به موفقیت برسد. در صورت امکان باید انجمنی از متخصصان حیطه کاری خود را پیدا کنید و نظرات آنها را جویا شوید. همچنین باید محیطی آموزشی فراهم کنید تا هم بتوانید چیزهای جدیدی بیاموزید و هم کارآموزان و کارمندان آینده خود را تربیت کنید.

 

  1. اسم #برند تان را مشخص کنید.

مطمئن شوید نامی که برای #کسبوکار خود در نظر گرفته اید، قبلا برای #کسبوکار دیگری ثبت نشده است و می توانید دامنه ای به همان نام برای وب سایت خود خریداری کنید. فقط به جست و جوی اینترنتی کفایت نکنید، بلکه سری به فهرست شرکت های ثبت شده بزنید و در آنجا نیز جست و جو کنید. ممکن است شخصی قبلا چنین نامی را برای #کسب‌وکار خود در نظر گرفته، آن را ثبت کرده ولی هیچ گاه #ایده کاری اش به فعل تبدیل نشده باشد، ولی به هر حال آن نام تحت تملک آن فرد قرار خواهدداشت. جوانب قانونی کار را در نظر بگیرید تا تفریحی که قرار است به کسب و کار تبدیل شود، برایتان مشکلات قانونی به وجود نیاورد.

 

  1. کسب و کاری جانبی داشته باشید.

#کسبوکار جانبی به معنای این است که بدون رهاکردن شغل اصلی و روزمره تان، منبع درآمدی جداگانه برای خود تدارک ببینید. اگر برای پرداخت هزینه های زندگی تان مجبور هستید شغل فعلی تان را ادامه دهید، می توانید آخر هفته ها به انجام #کسبوکار دلخواهتان بپردازید، وب سایتتان را بهبود ببخشید، محصولاتتان را تولید کنید و به #بازاریابی بپردازید. اگر مدتی به این شکل مشغول به کار شوید، متوجه خواهید شد که #ایده تان تا چه حد پولساز است و چقدر می توانید به عنوان یک #کسب‌وکار جدی روی آن حساب کنید. در ضمن فراموش نکنید که شروع یک #کسبوکار جانبی نیز می تواند هزینه های اضافی برای شما و خانواده تان ایجاد کند. باید یاد بگیرید که چگونه منطقی خرج کنید؛ نه آنقدر زیاد که برای پرداخت قبض هایتان به مشکل بخورید و نه آنقدر کم که از پس #بازاریابی محصولات جدید تان برنیایید.

 

  1. برنامه #کسبوکار داشته باشید.

اگر می خواهید کسب و کاری داشته باشید، به هیچ وجه نمی توانید از طراحی یک برنامه #کسبوکار شانه خالی کنید. حتی اگر می خواهید از تفریح مورد علاقه تان نیز پول دربیاورید، باز هم باید برنامه ای برای #کسبوکار خود داشته باشید. در ابتدای مسیر، خود را خیلی غرق در مسائل حرفه ای نکنید تا کلافه نشود. همین که چند نکته را در شروع کارتان در نظر داشته باشید، کافی است: باید سیستمی برای ارتباط با #مشتری تدارک ببینید (CRM)، در شبکه های اجتماعی حضور پررنگی داشته باشید و برنامه ای برای #بازاریابی در نظر بگیرید.

 

نکته نهایی

اگر هدف و رویایتان واقع گرایانه نباشد، به #موفقیت نخواهید رسید. برخی از تفریحات باید در حد تفریح باقی بمانند. اگر کمی گیتار می زنید و توقع دارید گروه موسیقی راک راه اندازی کنید، شانس #موفقیت کمی خواهید داشت. اما تبدیل شدن به یک عکاس یا مربی شخصی حرفه ای دور از ذهن نیست. اگر تفریحی که مدنظر دارید، طرفداران زیادی دارد، به احتمال زیاد به #موفقیت خواهید رسید.

@sha_af

با #شعف مشعوف شوید.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

کاری که هر فرد #کارآفرین انجام می‌دهد، معادل کار سه کارمند معمولی است!

@sha_af

🎯 یک ضرب‌المثل معروف وجود دارد که می‌گوید: «انسان‌های جهان به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: #کارآفرینان و مابقی افراد.»

 

🔹 #کارآفرینان نوع خاصی از انسان‌ها هستند که صفات خوب و بد زیادی دارند. در ادامه بیشتر به بررسی تفاوت افراد #کارآفرین و دیگران می‌پردازیم.

 

۱.  #کارآفرینان کسانی هستند که اهل ریسک هستند و سعی می‌کنند کارهای خود را با ابتکار عمل پیش ببرند؛ در حالی که افراد معمولی کارهای خود را از راه‌های اصولی و تکراری انجام می‌دهند. آن‌ها به صحبت‌های دیگران گوش می‌دهند و تمایلی به #رهبری کردن دیگران ندارند. همچنین از موقعیت شغلی ثابت خود لذت می‌برند.

 

۲. در مقایسه با این افراد، #کارآفرینان همواره سعی می‌کنند سنت‌های قدیمی را از بین ببرند و #کسبوکار جدیدی را از هیچ راه‌اندازی کنند. این درست همان چیزی است که به آن‌ها انگیزه می‌دهد.

 

#کارآفرینان ویژگی‌های برجسته‌ی دیگر نیز دارند که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند.

 

۳. اولین ویژگی آن‌ها این است که انعطاف‌پذیرند و بسیار سخت کار می‌کنند. راه‌اندازی یک #کسب‌وکار کوچک بسیار انرژی می‌خواهد و افرادی که تجربه‌ی شخصی دارند یا کسانی را می‌شناسند که این کار را انجام داده باشند، این موضوع را درک می‌کنند.

 

۴.  #کارآفرینان نقش‌های متفاوتی در #شرکت دارند. این افراد وظایف متعددی از جمله #مدیریت #شرکت، #بازاریابی و حتی نظارت بر حمل‌و‌نقل را ممکن است تجربه کنند. طبق نظرسنجی که در سایت New York Life صورت گرفت، مشخص شد کاری که هر فرد #کارآفرین انجام می‌دهد، معادل کار سه کارمند معمولی است!

 

۵. #کارآفرینان مانند تکه سنگ‌هایی هستند که به آب پرتاب می‌شوند و موج‌هایی زیبا خلق می‌کنند. اینکه آن‌ها چه کسانی هستند و چه چیزی خلق می‌کنند، مانند همان موج‌های مثبتی است که دیگر مردم جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

اولین موج، کارآفرینی است که #کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی می‌کند.

 

موج دوم مربوط به تیمی است که این فرد می‌سازد و شغل‌هایی که برای آن‌ها خلق می‌کند.

 

موج سوم مربوط به امور #اقتصادی است. این افراد حقوق دریافت می‌کنند و مالیات می‌پردازند.

 

موج آخر الهام‌بخشی است. فرد #کارآفرین و کسب‌و‌کارش به یک مثال ملموس تبدیل می‌شوند و دیگران از فعالیت‌های آن‌ها درس می‌گیرند.

 

۶. مالکوم گلدول در یکی از کتاب‌های خود، #کارآفرینان را به «اتصال‌دهندگان» تشبیه کرده است؛ زیرا از نظر او این افراد در مرکز فعالیت قرار دارند و افراد زیادی را می‌شناسند و سپس آن‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهند.

 

اگر کمی به حرف های او دقت کنید متوجه می‌شوید که درست می‌گوید. صاحب یک #کسبوکار در مرکز فعالیت‌ها قرار گرفته است و به اندازه‌ی سه نفر فعالیت می‌کند. او مانند چسبی است که همه را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. او مسئول استخدام کارمندان، #بازاریابی، رشد #کسبوکار و پرداخت حقوق و دستمزد است و زندگی افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود که اگر اتفاق غیر منتظره‌ای برای صاحب #کسبوکار بیفتد، همه چیز با خطر روبه‌رو می‌شود و هزینه‌ی زیادی برای حفظ و نگهداری آن کسب‌و‌کار باید پرداخت شود.

 

۷. صاحبان #کسب‌وکار های کوچک می‌دانند که زندگی افراد زیادی به آن‌ها و فعالیتشان بستگی دارد؛ بنابراین نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند تا از سقوط #کسبوکار جلوگیری کنند. این افراد می‌دانند که انجام دادن کار درست برای کارمندان، در آینده به نفع خودشان خواهد بود. کارمندان خوشحال به معنای مشتری‌های راضی خواهند بود و مشتری‌های راضی همان مشتری‌های وفادار یک #برند هستند.

 

۸.  #کارآفرینان دوست دارند به آینده بیندیشند و استراتژی‌هایی پیدا کنند که در راه اثرگذاری مثبت به آن‌ها کمک کند.

 

۹. یک #کارآفرین همیشه می‌داند که چگونه با انجام دادن کارهایی مانند انرژی و انگیزه دادن به کارمندان و حمایت از مشتری‌ها، روی دیگران تأثیر مثبت بگذارد.

 

#منبع:  ENTREPRENEUR

@sha_af

با #شعف مشعوف شوید.