عنوان:
بررسی تأثیر یادآور مبتنی بر پیامک، بر میزان حضور به موقع و عدم مراجعه بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید پس از دریافت یدرادیواکتیو |
|
|
چكيده بررسی تأثیر یادآور مبتنی بر پیامک ، بر میزان حضور بهموقع و عدممراجعه بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید پس از دریافت ید رادیواکتیو مقدمه: عدم حضور در ملاقات های درمانی، مشکلی شایع در کلینیک های سرپایی می باشد، که بر مراقبت های پزشکی تأثیر می گذارد. حضور در زمان مقرر پیگیری درمان، برای بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید پس از دریافت ید رادیواکتیو، به دلایل متعدد از جمله جلوگیری از بروز عارضه هیپوتیروئید، افتالموپاتی و عود بیماری حائز اهمیت می باشد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر یادآور تاریخ ملاقات پیگیری، با استفاده از سرویس پیام کوتاه (SMS)، بر میزان عدم حضور، حضور به موقع و تأخیر در حضور، در موعد مقرر پیگیری بیماران پرکاری تیروئید پس از دریافت یدرادیواکتیو، در مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان قائم(عج) است. روش کار: تعداد 457 ملاقات پیگیری (به شکل حضور به موقع، تأخیر در مراجعه و عدم حضور در ملاقات درمانی) مربوط به 290 بیمارسرپایی بخش پزشکی هسته ای مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم(عج) دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مورد بررسی قرار گرفت. ملاقات های پیگیری، در بازه های زمانی یک ماه، سه ماه، شش ماه و دوازده ماه پس از درمان با یدرادیواکتیو بررسی شد. در مقطع زمانی اول که از دیماه 1394 آغاز و تا خرداد 1395 ادامه یافت، شرایط جاری، مورد بررسی قرار گرفت. در مقطع زمانی دوم که از دیماه 1395 آغاز و تا خرداد 1396 پایان یافت، پیامک یادآور قرار ملاقات پیگیری برای بیمار ارسال شد. پیش از زمان مقرر ملاقات، در 3نوبت (یک هفته قبل و یک روز قبل، دو ساعت قبل) پیامک جهت یادآوری تاریخ پیگیری بیماران ارسال شد و در صورت عدم مراجعه وی در زمان مقرر به او 1پیام هشدار ارسال می شد. پس از اتمام کار، وضعیت مراجعه پیگیری درمان، در دو مقطع زمانی مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمونPearson Chi-Square استفاده شد. یافته ها: تعداد کل پیگیری های درمان، در مجموع 2بازه زمانی مطالعه 457 مورد بوده است، که مربوط به 290 بیمار می باشد. در مقطع زمانی اول (دیماه 1394 تا خردادماه 1395)، تعداد کل پیگیرهای درمان بیماران، 255 مورد و در مقطع زمانی دوم(دیماه 1395 تا خردادماه 1396)، تعداد کل پیگیرهای درمان بیماران 187 مورد بود. 15پیگیری از مطالعه حذف شدند. رنج سنی بیماران از 14 تا 81 سال و میانگین سنی بیماران در کلیه پیگیری های درمانی، 43.7 با انحراف معیار 13.89 بود. با مقایسه دو بازه زمانی، شاهد اختلاف معنیدار بین نسبت وضعیت مراجعه، در بیمارانی که یادآور پیامکی دریافت کردند، در مقایسه با بیمارانی که یادآور دریافت نکرده بودند، بودیم. نسبت وضعیت مراجعه مراجعه(عدمحضور، تأخیر در مراجعه و حضور بهموقع)، به طور معنی داری افزایش داشته است(0.026p-value=). میزان حضور بهموقع در گروه ارسال پیامک یادآور در مقایسه با گروهی که یادآور دریافت نکردند، 76( 40.6%) در مقابل 88(34.5%) و میزان عدم مراجعه 69(36.9٪)، در مقابل 126(49.4٪) بهبود در حضور داشته است. همچنین p-value در ارزیابی پیگیریهای درمان بیماران در این متغیرها و با این مقدار معنیدار بوده است: متغیرهای پیگیری هم یک ماهه(۰.۰۴۵) و هم سه ماهه (۰.۰۲۵) و در متغیر محل سکونت افراد ساکن شهر مشهد (۰.۰۰۶) و در متغیر شغل (خانمهای خانهدار ۰.۰۴۵) و در متغیر سطح تحصیلات (افراد با تحصیلات غیردانشگاهی ۰.۰۳۹) و در متغیر ماه پیگیری (اسفند-فروردین ۰.۰۰۷، اسفند ماه ۰.۰۰۲، دیماه ۰.۰۴۴) بوده است. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از یادآور مبتنی بر پیامک برای بیماران، میتواند یک استراتژی مؤثر برای کاهش عدم حضور در درمانگاه باشد. كلمات كليدي: عدم حضور در ملاقات درمانی، ملاقات از دسترفته، پیامک، یادآور، بیماری پرکاریتیروئید، پیگیری، تبعیت از درمان، تبعیت از پیگیری
|
- بازدید: 305