عنوان: بررسی میزان کفایت اطلاعاتی گزارشهای صبحگاهی بالینی بخشهای آموزشی زنان و مامایی و بهبود آن با ارائه یک گزارش ساز ساختارمند الکترونیکی |
|
|
چكيده مقدمه: بین روش های مختلف آموزش بالینی بیمار محور، گزارش صبحگاهی تقریباً دارای بیشترین کاربرد در سطح دنیا میباشد. با این وجود، در حال حاضر روش استاندارد و واحدی برای برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی بالینی ارائه نشده است. همچنین به نظر می رسد روش های فعلی مورد استفاده نیز کارایی لازم را ندارند. لذا محققین این مطالعه بر آن شدند تا با بررسی کمی و کیفی گزارشات صبحگاهی بالینی و طراحی یک مدل ساختارمند شامل مجموعه فیلدهای اطلاعاتی لازم برای معرفی بیماران، سبب ارتقا محتوایی و کاربردی گزارشات و بهبود نقش آموزشی آن شوند. روش كار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات طراحی و توسعه بوده و در چهار فاز کاری انجامشده است. بعد از بررسی وضعیت موجود گزارشات صبحگاهی بالینی، 120 گزارش صبحگاهی موردبررسی قرار گرفت و فیلدهای اطلاعاتی آنها استخراج گردید. اعتبارسنجی فیلدهای اطلاعاتی با استفاده از تکنیک دلفی و در دو مرحله انجام شد و نتیجه آن در قالب یک مدل ساختارمند در اختیار دستیاران بخش زنان و مامایی قرار گرفت. در فاز آخر، اثربخشی مدل ساختارمند سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار Excel نسخه 2010 استفاده گردید. نتايج: یافتههای پژوهش بیانگر «دستی» و «غیرساختارمند بودن» مستندات گزارش صبحگاهی بود. تعداد 59 فیلد اطلاعاتی در دسته های اطلاعات عمومی بیمار، تاریخچه بیمار، تاریخچه مصرف دارو، علائم و نشانه ها و سایر اطلاعات مربوطه، از 120 گزارش صبحگاهی استخراج و موردبررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از ارزیابی مقایسه ای نشان داد که بر اساس نظر متخصصین، قالب متن ساختارمند خواناتر بوده، سبب درک شفاف از وضعیت بیماران شده و مدتزمان موردنیاز برای درک وضعیت بیماران را کاهش داده است. درنهایت نیز دستیاران و متخصصین زنان و مامایی شرکت کننده در پژوهش، استفاده از قالب متن ساختارمند را نسبت به قالب سنتی و فرم ساختارمند ترجیح دادند. نتيجهگيري: در میان روش های آموزش بالینی، گزارش صبحگاهی باارزشترین فعالیت آموزشی می باشد. لذا بررسی کفایت اطلاعاتی گزارش ها و ارائه مجموعه فیلدهای اطلاعاتی ضروری جهت معرفی بیماران، میتواند نقش مهمی را در زمینه آموزش دستیاران ایفا کند. نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که در حوزه زنان و مامایی، مدل ساختارمند گزارش صبحگاهی بالینی سبب ارتقاء محتوایی گزارشات شده، نیازهای اطلاعاتی دستیاران جهت معرفی بیماران در جلسات را فراهم نموده و به عنوان یک منبع ارزشمند جهت پژوهش و مطالعات بعدی در آینده قابلاستفاده خواهد بود. كلمات كليدي: گزارش صبحگاهی، سیستمهای گزارش دهی ساختاریافته، کفایت اطلاعاتی |
- بازدید: 291