گروه انفورماتیک پزشکی

لوگو گروه

چکیده پایان نامه-سمیه دانشمند

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

عنوان:

تحلیل، طراحی و امکان‌سنجی یک سیستم مبتنی بر بازی‌های جدی تعاملی جهت توان‌بخشی بیماران مبتلا به پارکینسون 

            

چكيده

 

مقدمه: بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع سیستم عصبی است که منجر به بروز علائم حرکتی و غیرحرکتی می‌شود. بیماران پارکینسون توان‌بخشی دریافت می‌کنند؛ اما معمولاً توان‌بخشی سنتی خسته‌کننده است. هدف از این مطالعه، امکان‌سنجی یک سیستم مبتنی بر بازی‌های جدی جهت توان‌بخشی حرکتی بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون بود.

روش كار: یک مطالعه توصیفی در 3 فاز به بررسی استفاده از بازی‌های جدی تعاملی در توان‌بخشی پرداخت. 2 بازی ورزشی با 3 سطح قابل‌تنظیم سختی طراحی شدند. شرکت‌کنندگان حاضر در مطالعه شامل 12 بیمار و 9 درمانگر می‌شدند. بیماران حداقل دو جلسه، هر جلسه به مدت حداقل 10 دقیقه از سیستم توان‌بخشی بازی ورزشی استفاده کردند. با استفاده از دو پرسش‌نامه مختص بیماران و درمانگران، تجربه بازی و پذیرش فناوری ارزیابی شد.

نتايج: یافته‌ها نشان می‌دهند که %95 بیماران غوطه‌ورشدن در فضای مجازی را تجربه کردند و 97% افراد موافق جالب بودن بازی بودند. ارزیابی شدت فعالیت بدنی نشان داد که بازی‌های ورزشی برای 74 % بیماران نسبتاً سبک بوده است. علاوه بر این، 98%  افراد هیچ دردی در حین انجام بازی ورزشی نداشتند.

علاوه بر این مدل پذیرش فناوری توسط بیماران نیز نمرات بالایی کسب کرد که شامل سودمندی درک شده (امتیاز: 0.88)، درک سهولت استفاده (امتیاز:0.80)، نگرش (امتیاز: 0.94) و قصد استفاده (امتیاز: 0.86) می‌شدند.

بسیاری از بیماران و درمانگران بر این باور بودند که گنجاندن بازی‌های ورزشی در توان‌بخشی ایده‌آل، مفید بوده و باعث تسریع فرایند توان‌بخشی می‌شود.

درمانگران بیان کردند که بازی‌های ورزشی کاملاً با معیارهای توان‌بخشی حرکتی مطابقت دارد و قصد دارند از این بازی به‌عنوان بخشی از درمان توان‌بخشی خود برای بیماران استفاده کنند.

نتیجه گیری: این مطالعه دارای نتایج قابل‌قبول جهت پاسخ به سؤالات مدنظر پژوهش بود. امتیاز بالای سطح حضور و لذت و سطح پایین درد گزارش شده در طول انجام بازی ورزشی تأکید می‌کند که  اجرای مداخلاتی مبتنی بر بازی می‌تواند انگیزه بیماران را جهت انجام تمرینات توان‌بخشی افزایش دهد. سودمندی استفاده از بازی‌های ورزشی در فرایند توان‌بخشی می‌تواند به استفاده از این ابزار در توان‌بخشی بیماران مبتلا به پارکینسون کمک‌کننده باشد.

 

كلمات كليدي: بیماری پارکینسون، توان‌بخشی، بازی‌های جدی، سیستم تصویربرداری Kinect، پذیرش فناوری