گروه انفورماتیک پزشکی

لوگو گروه

چکیده پایان نامه- یامین حجازی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

عنوان:

طراحی و ارزیابی سیستم آموزش الکترونیکی جهت آموزشِ نسخه‌خوانی به دانشجویان دکتری داروسازي

            

چكيده

 

مقدمه: دانشجويان دوره دكتري داروسازي، به منظور افزايش توانايي در زمينه نسخه­ خواني، 6 واحد درسي را به صورت كارآموزي مي­گذرانند. اهداف ارائه اين درس به دانشجویان عبارت است از: افزایش مهارت نسخه خوانی، آشنايي با اختصارات نسخ، نحوه نام­گذاري داروها و شناسایی نام­هاي مختلف آنها­ مانند نام تجاري و نام ژنريك، افزایش مهارت در ارزیابی علمی نسخ، تشخیص اشتباهات نسخ و ارائه توصیه های دارویی لازم به بیمار و همچنين امکان آشنایی با نسخ پزشکان مختلف از تخصص­ هاي گوناگون. در این پایان‌نامه، تلاش شده است یک سیستم آموزش الکترونیکی جهت آموزشِ نسخه­خوانی به دانشجویان دکتری داروسازي طراحی گردد و تاثیر آن از طریق مقایسه با روش آموزش سنتی ارزیابی گردد. سوال اصلی در این طرح آن است که چگونه می‌توان از طریق آموزش الکترونیکی برای حل مشکلات مربوط به نسخه‌خوانیِ دانشجویان دکتری داروسازی استفاده کرد و در صورت پیاده‌سازی، میزان اثربخشی چنین سیستمی چقدر است؟

روش كار: در اين طرح ابتدا تمامي شيوه‌ها و روش‌هاي گوناگون ارائه آموزش الکترونیکی نسخه‌خوانی و مزایا و محدودیت‌های هرکدام بررسي شد؛ سپس روش‌های گردآوری شده به اساتید درس کارآموزی دانشکده داروسازی ارائه و روش مناسب با صلاحدید اساتید انتخاب شد. روش انتخابي به اين قرار است كه دانشجویان دوره دکتری داروسازی دانشکده علوم پزشکی مشهد که در نيم‌سال دوم سال تحصیلی 93-1392 اقدام به اخذ درس کارآموزی نمودند، به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. دانشجویان گروه کنترل به روش سنتی و دانشجویان گروه مداخله، قسمت نسخه‌خوانی از درس کارآموزی را علاوه بر روش سنتی به صورت الکترونیکی نیز آموزش دیدند. جهت آموزش الكترونيكي قسمت نسخه‌خواني، سیستم نرم‌افزاری تحت وب ايجاد شد و از آنجایی‌که مطالعات مداخله‌ای از نوع تحلیلی هستند، بنابراین بعد از پیاده‌سازی این مداخله (آموزش نسخه‌خوانی به صورت الکترونیکی) تاثیر آن سنجیده شد.

نتايج: با استفاده از آزمون آماری «من ویتنی» مشخص گردید، تفاوت معناداری بین نمره دانشجویان از قسمت نسخه‌خواني درس كارآموزي در دو گروه کنترل و مداخله وجود ندارد. (P = 0.302).

نتيجه‌گيري: با توجه به این که دانشجویان و کاربران سيستم آموزش الكترونيكي نسخه‌خوانی اقبال چنداني به استفاده از سيستم نشان ندادند، نمي‌توان درباره تأثير استفاده از آموزش الکترونیکی بر تدریس درس نسخه‌خوانی اظهار نظر کرد. نتایج به دست آمده از این مطالعه، نشان می‌دهد، ترغيب اساتيد و فعال‌تر نمودن دانشجويان به استفاده از این سیستم در کنار اصلاح و به‌روزرساني بانك اطلاعات دارويي و نسخ، ارتقاي وب‌سايت و توجه به كاربرپسند نمودن بيشتر آن، عواملی هستند که موجب افزايش استفاده کاربران از این سیستم آموزش الكترونيكي می‌شود.

 

كلمات كليدي: آموزش الكترونيكي، آموزش مبتنی بر وب، آموزش نسخه‌خواني.